Geschiedenis

De Internationale Graanoverslag Maatschappij Amsterdam, beter bekend als IGMA, is opgericht in 1959.
Het is een voortvloeisel uit een overeenkomst tussen Tradax en de gemeente Amsterdam.
Tradax, destijds een dochteronderneming van Cargill, zorgde als handelsonderneming voor een gegarandeerde aanvoer van een over te slaan product.De gemeente Amsterdam verplichtte zich tot de bouw van een op- en overslaginstallatie in de haven van Amsterdam.


Het eerste schip, Golden Eagle (Amerikaanse tanker van 35.000 ton), werd in December 1960 gelost.
In het begin was er sprake van een zeer arbeidsintensieve bedrijfsvoering.De producten werden aangevoerd in relatief kleine schepen tot 35.000 ton. Er werd gewerkt met 4 pneumaten (vacuümzuigmachines) en de ruimen van de schepen werden met handkracht schoongemaakt.
In 1965 werd de eerste verzetmachine bij de IGMA in gebruik genomen.Het ging om een klein type schranklader van het merk Monroe, die werd ingezet voor het opklaren van de scheepsruimen.
In 1967 werd een drijvende pneumaat aangeschaft, Elevator 5 en in 1968 Elevator 6 die later aan een museum is geschonken.


Begin jaren ‘70 werd Elevator 7 aangeschaft, een gerenoveerde elevator met twee gieken in plaats van vier. In 1975 worden alle aandelen van IGMA overgenomen door Tradax en wordt IGMA een volle dochteronderneming van Tradax. IGMA is daarmee een onderdeel van Cargill geworden.
In 1976 wordt vanwege de groeiende vraag naar Tapioca, twee drijvende lemniscaatkranen(16 T) met bijbehorende weeginstallaties aangeschaft.
De schepen die Tapioca aanvoerden werden niet aan de pier afgemeerd maar op boeien midden in de haven. Bij de introductie van de kranen werd een aantal extra verzetmachines aangeschaft om de productiviteit te verhogen.


In 1982 zijn de overslaginstallaties aan de pier gemoderniseerd.Vier pneumaten zijn vervangen door twee siwertells( schroeflossers) die het product niet meer pneumatisch maar mechanisch uit het ruim halen.
Eind jaren tachtig begint de IGMA met IPS (Igma Parcel Service). IPS ging voor vele verschillende klanten met kleinere pakketten aan goederen de vracht regelen van Zuid en Noord Amerka.
Hierdoor groeide IGMA en werden uiteindelijk nog drie kranen met weeginstallaties aangeschaft.
Heden ten dage is de IGMA een modern bedrijf met goed opgeleid en getraind personeel die in staat is om op jaarbasis 8 tot 9 miljoen ton agribulk, kolen, ertsen, maar ook big bags over te slaan.